«Біофізика збудливих систем»

1. Назва наукової школи. «Біофізика збудливих систем»

2. Дійсний науковий керівник школи проф., акад. АН ВШ України Мірошниченко М.С.

3. Дата і місце заснування (на базі якої організації). Київський національний університет імені Тараса Шевченка

4. Засновники наукової школи. Академіки Богач П.Г. та Шуба М.Ф.

Науковий

Мірошниченко Микола Степанович

Мартинюк Віктор Семенович

зав. кафедри

Зима Валентин Леонідович

Шуба Михайло Федорович

академік НАН України, д.м.н.

Костерін Сергій Олексійович

чл.-кор. НАН України, д.б.н.

Давидовська Тамара Леонідівна

Куликова Наталія Володимірівна

26

Бабійчук Едуард Бориславович

с.н.с.

*штатні працівники університету або сумісники станом на 1.09.2013р.

6. Сучасний стан наукової школи та її популярність. На цей час пріоритетними напрямами досліджень науковців школи є з’ясування нелінійних ефектів скорочення м’язів за умов норми і впливу різноманітних факторів, регуляція процесів скорочення-розслаблення скелетних м’язів, патологічні структурні зміни м’язів при ішемії; вплив електромагнітних полів різних частотних діапазонів на центральну нервову систему, гладенькі м’язи та інші системи організму; біологічна дія каліксаренів на скорочувальну активність гладеньких м’язів. Школа працює в рамках державної програми "Фундаментальні дослідження у сфері природничих і технічних, гуманітарних і суспільних наук" та комплексної наукової програми університету «Біологічні, біомедичні та біоекологічні проблеми життєдіяльності людини». Науковці школи співробіничають з вченими ряду науково-дослідних закладів Англії, Франції, Польщі, Швейцарії, США, Німеччини, Індії, Італії.

7. Місце у світовій науці. Найважливіші наукові досягнення школи: 1) відкриття електричного зв’язку між гладеньком’язовими клітинами (“електричний “ синцитій); 2) встановлення зміни іонної провідності плазматичної мембрани при збуджуючій та гальмуючій дії нейротрансмітерів на гладеньком’язові клітини; 3) виділення та біофізична характеристика кальцієвого та калієвого іонних струмів плазматичної мембрани ізольованих гладеньком’язових клітин; 4) біофізична природа базального судинного тонусу; 5) локалізація структурних доменів в міозині; 6) механізм скорочення та регуляція скорочення-розслаблення скелетного м’язу.

Затверджено вченою радою ННЦ «Інститут біології» «17» вересня 2013р.

Наукова школа Біофізика збудливих систем.

Формування школи започатковане академіком АН УССР Петром Ггригоровичем Богачем в середині 60-х років минулого століття. Остаточне формування школи Біофізика збудливих систем пов’язане з академіком НАН України, проф. Михайлом Федоровичем Шубою. Наразі школу очолює доктор біологічних наук, професор, академік АН ВШ України Микола Степанович Мірошниченко. Дослідження співробітників кафедри біофізики та відділу біофізики КНУ імені Тараса Шевченка дозволили сформулювати ряд фундаментальних положень стосовно скелетних та гладеньких м’язів. Важливе значення для формування цього напрямку мало написання першого українського підручника Біофізика, (2001 р.). За матеріалами наукових досліджень щорічно публікується понад 10 статей в провідних наукових журналах. Результати цих досліджень ввійшли до підручників і посібників. Результатом діяльності школи слід вважати і створення Українського біофізичного товариства (1993 р.). Першим президентом якого було обрано акад. Шубу М.Ф., віце-президентом  - проф. Зиму В.Л. і Вченим секретарем – проф. Мірошниченка М. С. У 2002 р. Президентом УБФТ обрано проф. Мірошниченка М.С. За іх безпосередньої участі організовано  п’ять з’їздів Українського біофізичного товариства.

На цей час пріоритетними напрямами досліджень науковців школи є з’ясування нелінійних ефектів скорочення м’язів за умов норми і впливу різноманітних факторів, регуляція процесів скорочення-розслаблення скелетних м’язів, патологічні структурні зміни м’язів при ішемії; вплив електромагнітних полів різних частотних діапазонів на центральну нервову систему, гладенькі м’язи та інші системи організму; біологічна дія каліксаренів на скорочувальну активність гладеньких м’язів. Школа працює в рамках державної програми «Здоров’я людини».

За участі представників наукової школи проводиться щорічна міжнародня біомедична школа: «ANNUAL UNDERGRADUATE INTERNATIONAL SCHOOL IN BIOMEDICAL SCIENCES». Серед лекторів школи понад 10 професорів з Англії і США.

Науковці школи є членами багатьох наукових журналів, членами та головами спеціалізованих вчених Рад по захисту кандидатських та докторських дисертацій, опонентами дисертацій.

Науковці школи є організаторами та регулярно беруть активну участь у міжнародних наукових конгресах, симпозіумах.

Основні монографії, навчальні посібники, підручники школи:

Воронцов Д.С., Шуба М.Ф. Физический электротон нервов и мышц. – Киев, 1966.

Bulbring E., Shuba M.F. (Eds.) Physiology of Smooth Muscle. – N.Y., 1976.

Шуба М.Ф., Кочемасова Н.Г. Физиология сосудистых гладких мышц. – Киев, 1988.

Шуба М.Ф., Гокина Н.И., Гурковская А.В. Механизмы возбуждения и сокращения гладкх мышц мозговых сосудов. – Киев, 1991.

Скок В.И., Шуба М.Ф. Нервно-мышечная физиология. – Киев, 1986.

Костюк П.Г., Зима В.Л., Магура І.С., Мірошниченко  М.С., Шуба М.Ф. Біофізика. – Київ, 2001.

Зима В. Л. , Мірошниченко М. С. , Давидовська Т. Л. , Ганчурін В. В.,  Прилуцький Ю. І..  Біофізика. Практикум.// Вид. Київського національного університету. - 2003.

Мірошниченко М.С. , Зима В.Л. , Шуба М.Ф. , Прилуцький Ю.І.. Структурні та функціональні характеристики м’язового скорочення // Наукові записки, КНУ імені Тараса Шевченка - Київ, 2004.

Б.М. Владимирский, Н.А. Темурьянц, В.С. Мартынюк  Космическая погода и наша жизнь. – Фрязино, 2004.

Костюк П.Г., Зима В.Л., Магура І.С., Мірошниченко  М.С., Шуба М.Ф. Біофізика: – К., 2008.

Мартынюк В.С., Темурьянц Н.А., Владимирский Б.М. У природы нет плохой погоды: космическая погода в нашей жизни. – Киев, 2008.

Коцан І.Я., Мірошниченко М.С., Макарчук М.Ю. Біофізика, фізіологія: Довідник: -  Луцьк, 2010

Плідна та інтенсивна наукова праця членів школи дає можливість знайомити  студентів із новітніми досягненнями біофізики та прищеплювати їм навички і любов до  наукової праці.

Науковці школи співробітничають з вченими ряду науково-дослідних закладів Англії, Франції, Польщі, Швейцарії, США, Німеччини, Індії, Італії, Росії.

Факультет:  ННЦ «Інститут біології»